Trigram | I Chings grund

TRIGRAM

De åtta trigrammen heter Bagua på kinesiska och vi hittar deras ursprung i kinesisk spådom. Det finns 64 möjliga kombinationer av de åtta trigrammen. Dessa 64 hexagram utgör I Ching (förvandlingens bok).

I Ching tros innehålla all visdom från öst. Du kan alltså konsultera och få vägledning från I Ching om – ja, vad som helst. Beskrivningarna av hexagrammen är något kryptiska, varför I Ching ibland kallas för ett orakel eller ett spådomsverk.

trigrams

Ursprunget till trigrammen

De forntida kinesiska spåmännen tyckte om att tjäna förmögenheter genom att bränna några ben och baserade sina förutsägelser på vad de spruckna (splittrade) benen verkar representera. Andra spådomsmetoder var att värma upp ett sköldpaddsskal och studera sprickorna som uppstår.

Eftersom konsten att spå baserades på Yin-Yang, symboliserade en streckad linje den kvinnliga, negativa och passiva kraften Yin och svaret “Nej”, medan en obruten linje symboliserade den manliga, positiva och aktiva kraften Yang, och svaret “Ja”. “.

Begränsningen till dessa två svar var snart otillräcklig och det visade sig därför göra några tecken som var och en innehöll två rader, varvid svarsalternativen fördubblades till fyra. Senare tillkom ytterligare en linje och åtta olika alternativ kunde nu bildas.

Dessa kallades trigram och olika egenskaper knöts till var och en av dessa. Denna utveckling från fyra till åtta alternativ tillskrivs någon som vi inte vet mycket om; Fu Hsi (eller Pao Hsi), som levde omkring år 2800 f.Kr.

Först har vi Yang (en odelad linje) och Yin (en bruten linje). Genom att kombinera dessa två tecken fick du fyra möjliga svar, och genom att kombinera dessa fyra tecken igen fick du åtta möjliga svar – trigrammen. Genom att kombinera de åtta trigrammen kom du fram till 64 möjliga svar – hexagrammen.

De åtta trigrammen heter BaGua på kinesiska och är alltså åtta figurer med tre linjer i varje, därav namnet trigram. Varje linje är antingen yin eller yang.

I Ching

Varje trigram har ett symboliskt namn som fungerar som en slags rubrik för de åtta kategorierna som allt enligt I Ching och kinesisk astrologi kan delas in i. Eftersom allt kan klassificeras i en av de åtta kategorierna blir allt möjligt att relateras till varandra i ett omfattande korrelationssystem – varvid de åtta trigrammen kommer att utgöra en del av ett system, med en ganska omfattande räckvidd.

Trigram är dock inte bara en klassificering av saker; de förklarar också sekvensen i vilken transformationerna fortskrider. Vart och ett av de åtta trigrammen är en riktning, en bild, ett tillstånd, etc. I Kina anses dessa trigram symboler som representerar alla möjliga kosmiska och mänskliga situationer.

Via trigram delar I Ching in allt i åtta kategorier. Till exempel kroppen: huvud, mage, fötter, lår, öron, ögon, händer och mun. Och Familjen: Pappa, mamma, äldsta sonen, äldsta dottern, mellansonen, mellandottern, yngste sonen och yngsta dottern.

För att förstå innebörden av de enskilda trigrammens koppling till exempelvis en familjeroll måste man fundera över vad denna roll innebär. Kanske inte så mycket i dagens familjemönster, utan i det familjemönster som fanns när Ching skrevs.

Fadern är den som traditionellt bestämmer över ett hem. Den första eller äldste sonen är den som startade en ny generation och försörjde föräldrarna och förfäderna. Andra eller mellanson, modig och djärv, som måste ta chanser, lämna hemmet eller etablera en ny satsning. Tredje eller yngste son, familjens gräns och slut.

Likaså med döttrarna. Här anses den förstfödda dottern också vara den första som gifts bort och presiderar över det nya hemmet. Andra eller mellandotter, har traditionellt sett rollen som mogen, stödjande och beroende. Medan den tredje eller yngsta dottern, som vanligtvis är sorglös, nyckfull och magisk.

Världens hörn och de fyra mellanliggande punkterna sydost, nordväst etc. är också korrelerade till trigrammen, ja, kort sagt, allt kan klassificeras i förhållande till de åtta trigrammen.

I Ching

Ett omfattande korrelationssystem

Men trigrammen beskriver inte bara en klassificering av saker; de förklarar också sekvensen i vilken transformationerna fortskrider. Det finns två sätt att placera de åtta trigrammen i förhållande till varandra.

Tidigare himmelsk ordning
Before Heaven | Xiantiantu

I detta arrangemang är trigrammen och de individuella krafterna i perfekt balans. Motsatserna placeras mitt emot varandra (Yin-Yang). Himlen är placerad mitt emot jorden, eld mitt emot åskan, etc. Det är ett stationärt arrangemang. De enskilda krafterna håller varandra i schack. Detta är bra för att illustrera energiernas mönster, men inte hur de fungerar och rör sig.

Senare himmelsk ordning
After Heaven | Houtiantu

I detta arrangemang är trigrammen och de enskilda krafterna ordnade efter det sätt på vilket de följer varandra. Sättet de interagerar med varandra skapar en återkommande cykel.

Till exempel har trigrammet K’an, elementet vatten, egenskapen farlig och uttrycker därmed avgrundens djup, svårigheter. Vi är här mitt i vintern och det är mörkt.

Detta trigram följs av trigrammet Kên, elementet berg, kvaliteten vila, uttrycker stillheten på senvintern och lugnet i berget. Vi är här på vårafton, trigrammet Zhen, när allt i naturen börjar gro. Diagrammet beskriver årets gång (medsols) som börjar med Zhen i öster.

Under ett kalenderår följer trigrammen varandra i denna sekvens och “härskar” över 45 dagar vardera, vilket resulterar i ett 360-dagars år. Att alla saker ständigt befinner sig i en omvandlingsprocess till något annat är I Chings grundtanke.

“När solen går, kommer månen. När månen går, kommer solen. Sol och måne ger plats åt varandra, och ljuset uppstår ur detta. När vintern går bort, kommer sommaren. När sommaren går, vintern kommer.

Trigrammer

Denna växelverkan mellan universums och naturens motpoler beskrivs ofta i termer av begreppen yin och yang. På samma sätt som yin och yang är aspekter av helheten, är de åtta trigrammen aspekter av yin och yang. Och på samma sätt som allt kan klassificeras och ordnas efter yin och yang, kan allt ordnas enligt trigrammen.

Det viktigaste att förstå med trigram är att via deras association med alla möjliga kategorier som t.ex familjen, kompassriktningar, färger, Kuatal, de fem elementen, de tolv djurtecknen, årstider, tid etc. – kommer att ingå i ett system, med omfattande omfattning.

Eftersom allt kan klassificeras i en av de åtta kategorierna kommer allt att kunna relateras till varandra i ett omfattande korrelationssystem.

Bagua | Trigram | Feng ShuiUrsprunget till den tidigare himlaordningen av de åtta trigrammen, tillskriven Fu Hsi, Fuxi (伏羲), som tillsammans med sin syster Nüwa är krediterad för att ha uppfunnit jakt, fiske, matlagning och det kinesiska skriftspråket.

Legend säger att Fu Hsi såg en häst på vars rygg det fanns prickar ordnade i ett mönster som heter Ho-tu. I kinesisk filosofi säger de att när du förstår innebörden av detta mönster förstår du universums struktur.

Bagua | Trigram | Feng ShuiUrsprunget till den senare himlaordningen av de åtta trigrammen, tillskriven den kinesiska Yu Hsia där i 2205 f.Kr. såg en sköldpadda komma upp ur floden Lo och på sköldpaddans sköld fanns nio nummer i ett rutnät. De nio siffrorna var ordnade på ett sådant sätt att resultatet, när du adderade siffrorna horisontellt, vertikalt eller diagonalt, alltid var 15. Detta blev känt som det magiska Lo Shu-torget och är mönstret bakom Senare himmelska ordningen. </em >

Vart och ett av de 64 hexagrammen har ett namn och en betydelse som du kan slå upp i boken I Ching. Två texter är bifogade till varje hexagram: en som kommenterar hexagrammet och en som kommenterar de enskilda raderna i hexagrammet. Vidare baseras tolkningen på betydelsen av de trigram som hexagrammet är bildat av.

Som exempel kan vi ta hexagram nr 12, kallat P’i, som är bildat av trigrammen Ch’ien, det rent manliga, och K’un, det rent kvinnliga.

Eftersom den starka bärs av den svaga (Ch’ien är överst) innebär detta stagnation eller stillastående på grund av illvilliga människor. Kommentarerna tillägger: “De himmelska och jordiska krafterna är inte förbundna med varandra och allt är förvirrat och oordnat“.

I Ching | Hexagram 12Om de två trigram byts ut får vi hexagrammet T’ai, där honan vilar på hanen.

Här står det i texten: “Fred, harmoni, himmel och jord förenas, lycka, tur“. Mellan dessa två ytterligheter förenas trigrammen i olika grader av harmoni eller oenighet.

Beskrivningen från I Ching av det första trigrammet: “En drake, en kreativ ande som bor i vattnet och himlen, en dynamisk formförändring. Kreativ kraft och styrka att uthärda i tid”. Beskrivningen handlar om vad som är förknippat med egenskapernas trigram.

Den som måste tolka I Ching har alltså flera olika element till sin hjälp – tolkningen av de två trigram som hexagrammet är bildat av, bedömningarna och bilderna  The Book of Transformations länkar till hexagrammet, tolkningen av hexagrammets linjer samt formen på det individuella hexagrammet och dess skugghexagram,

Det är genom den intuitiva tolkningen av dessa element som I Ching gör tillgänglig som människor enligt I Ching kan lära dig att handla rätt i livets situationer.

trigram 1
Ch’ien
Himlen
Norrväst
Tidig vinter

Annonsmaterialet
“annonsmaterialet”

Netspirit

Tui
Sjö
Väst
Hösten

Joy
“the Joyous”

Netspirit

Li
Eld
Söder
Midsommar

Omfamna
“The Clinging”

Netspirit

Chên
Åska
Öst
Våren

Väckande
“det upphetsande”

Netspirit

Sön
Vind, träd
Söderost
Mitt på våren

The Gentle
“den milda”

Netspirit

K’an
Vatten
Norr
Vinter

Avgrunden
“the Abysmal”

Netspirit

Kên
Berg
Norrost
Mitt på vintern

Still
“Keeping Still”

Netspirit

K’un
Jorden
Söderväst
Sommar

Mottagare
“den mottagande”

Detta är dock lättare sagt än gjort! I Ching tros innehålla flera århundraden av österländsk visdom, komprimerad till 64 hexagram, varför det uppenbarligen inte är möjligt att snabbt och enkelt uppnå en djupare förståelse av verket och de svar det vill ge dig.

Låt oss titta närmare på vad vi faktiskt lär oss om hexagrammet Ch’ien / The creative, the creative.

I Ching | Hexagram 1Sammantaget får vi faktiskt en hel liten livshistoria. Vi börjar på den nedersta raden med den oprövade, ännu inte mogna mannen (eller kvinnan) och följer upp genom hexagrammet denna utveckling mot att bli en stor man.

Vi börjar från nedersta raden och rör oss upp mot himlen (Tao). Det sägs att den kreativa energin när den är i den nedre linjen är dold, d.v.s. intern, men att när du närmar dig himlen, d.v.s. går upp genom hexagrammet, möter du ljus som får de groddande fröna att växa.

Olika faror lurar på vägen. Han (eller hon) kan till exempel bli vilseledd när massorna börjar lägga märke till talangerna och därmed kommer att gå efter det yttre – rikedom, berömmelse etc. – eller välja att fortsätta med sina studier som den ensamma professorn i sitt laboratorium.

Det är viktigt att vara medveten om att hexagrammet inte anger några av vägarna som de enda korrekta.

Du kunde direkt föreställa dig att det var något med att det var det rätta att vända dina energier inåt och koncentrera dig på att bli vis. Men detta säger eller förkastar hexagrammet mycket tydligt genom att upprepade gånger använda frasen “Gå utan skam”. Så när du har tagit ett beslut är det rätt för dig och du har inget att skämmas för.

När personen i berättelsen har stigit till de högre leden och har fått en stor position, makt, inflytande och liknande, varnar hexagrammet för att inte flyga högre än vad vingarna kan bära. Man kan säga att det på så sätt slutar där det började, nämligen med en förmaning om att man ska akta sig för att kasta sig in i något man inte kan kontrollera.

homer iliad song 3

Ibland ses I Ching förenklad och förenklad. Svaret från hexagrammet Ch’ien kan förklaras som:

Närvaro av inspiration, energi och vilja. Entreprenörskap samlas kring imperativet. Du anses vara ledare/rådgivare och kan utöva inflytande. Vet när du inte ska handla. Du blir centrum för personliga kontakter som tilltalar ditt ledarskap. Framtida framgång.

Här försöker vi ta essensen av hexagrammet och ge dig svaret. Vilket kan vara bra, men om du vill ha en djupare förståelse för I Ching och de svar som verket försöker ge dig måste du vara medveten om användningen av associationer och metaforer.

I Homers Illiad berättar han om den vackra Helen, som är utgångspunkten för hela kriget om Troja. Men ingenstans skriver Homer något om Helenas längd, hårfärg, ögonfärg eller några egenskaper hos Helena i allmänhet – Homer nöjer sig helt enkelt med att skriva att hon är den vackraste av de vackraste.

Och lämna därigenom upp till läsaren att bilda sig en egen uppfattning om hur han/hon tycker att det vackraste av det vackraste ser ut. På samma sätt fungerar I Ching. Svaren är precis kryptiska och fulla av associationer och metaforer så att individen som konsulterar I Ching måste hitta sitt eget individuella svar.

För att därför få ut så mycket som möjligt av I Ching är det väsentligt att “känna sig själv”. Att vara medveten om att vi människor ser världen genom var och en av våra glasögon. Vi ser och hör och läser vad vi själva vill. Vi ser det vi vill se.

homer iliad song 5

Livets åtta områden

Ett sätt på vilket du kan få en förståelse för de åtta trigrammen och genom detta hexagrammen, I Ching, är genom att titta på livets åtta områden. Via BāGuàen kan du hitta vilka delar av ditt hem som representerar de olika områdena i ditt liv och sedan främjar du de enskilda områdena genom att göra de råd som BāGuàn tillskriver.

Här går vi alltså in i konsten att inreda Feng Shui, vilket dock bara är en utmaning för västerlänningar som har bråttom att systematisera och dela upp allt.

Trigrammer

En österlänning behöver inte skilja I Ching från Feng Shui, och han ser inte heller någon större mening i att göra det. Enligt österländskt tänkande finns det inte mycket visdom i att  lösgöra och öva allt som oberoende discipliner med steg-för-steg-instruktioner.

Allt i universum uppfattas som en nod för många relationer, och därför tror östlänningen att ingenting helt enkelt kan reduceras till en punkt i rummet eller ett ögonblick i tiden. Allt ses i sitt sammanhang och ingenting kan existera ensamt, eftersom allt är en del av, och betraktas som förutsättningar för, varandra.

Feng Shui | Ba Zhai | 1

Rikdom &
Framsteg
Livsområde 1

Feng Shui | Ba Zhai | 2

Igenkänning &
Berömmelse
Livsområde 2

Feng Shui | Ba Zhai | 3

Kärlek &
Partnerskap
Livsområde 3

Feng Shui | Ba Zhai | 4

Hälsa &
Familj
Livsområde 4

Feng Shui | Ba Zhai | 5

Barn &
Kreativitet
Livsområde 5

Feng Shui | Ba Zhai | 6

Visdom &
Självutveckling
Livsområde 6

Feng Shui | Ba Zhai | 7

Karriär
& Jobb
Livsområde 7

Feng Shui | Ba Zhai | 8

Vänner
& resor
Livsområde 8

Östlänningar uppfattar tid som stora och mindre cykler som upprepas. Allt återgår till sin utgångspunkt och du känner dig kopplad till denna dynamik. Faktiskt så mycket att den individuella personligheten och uppfattningen av ett “jag” smälter samman med den, som en del av ett större sammanhang.

Då du känner dig som en del av större sammanhang i tid och rum har du också långsiktiga intressen. Sammantaget måste alla göra sin del för att säkerställa att stabilitet och harmoni råder i universum hela tiden. Du känner dig skyldig att få ut det bästa möjliga av ditt nuvarande liv, men du har också ett mycket stort intresse av att skapa största möjliga framsteg, välfärd och harmoni på lång sikt.

Den etik som råder i öst kommer från det faktum att österländska människor definierar sig själva, sitt öde och sin lycka, utifrån de samhällen de tillhör – och denna syn bygger på gamla traditioner, men faktiskt också på ett socialt system som konkret realiserar fördelar med att följa och hedra samhället framför sina egna individuella intressen. Idén om gemenskap får en österlänning att instinktivt leta efter likhet snarare än skillnad.

Detta är på många sätt motsatsen till den människosyn som florerar i väst. Här uppfattas den enskilda människan som fristående, självständig och ensam ansvarig för sitt öde och sin lycka.

Österns logik är “både-och” medan västerlandets logik är “antingen-eller”. Dessa grundläggande skillnader är viktiga att ha i åtanke när du konsulterar I Ching och söker råd från hexagrammen.

Att insistera på att västernisera I Ching, dra gränser mellan vad som uppfattas som olika discipliner, välja det ena framför det andra, kategorisera allt i separata rutor….ja, då använder man I Ching på ett annat sätt än vad verket var tänkt. !

NetspiritFråga I Ching
om kärlek
I Ching business Fråga I Ching
om företag

I CHING
Book of changes

I Ching | Hexagram 1 1 I Ching | Hexagram 43 43 I Ching | Hexagram 14 14 I Ching | Hexagram 34 34 I Ching | Hexagram 9 9 I Ching | Hexagram 5 5 I Ching | Hexagram 26 26 I Ching | Hexagram 11 11
I Ching | Hexagram 10 10 I Ching | Hexagram 58 58 I Ching | Hexagram 38 38 I Ching | Hexagram 54 54 I Ching | Hexagram 61 61 I Ching | Hexagram 60 60 I Ching | Hexagram 41 41 I Ching | Hexagram 15 15
I Ching | Hexagram 13 13 I Ching | Hexagram 49 49 I Ching | Hexagram 30 30 I Ching | Hexagram 55 55 I Ching | Hexagram 37 37 I Ching | Hexagram 63 63 I Ching | Hexagram 22 22 I Ching | Hexagram 36 36
I Ching | Hexagram 25 25 I Ching | Hexagram 17 17 I Ching | Hexagram 21 21 I Ching | Hexagram 51 51 I Ching | Hexagram 42 42 I Ching | Hexagram 3 3 I Ching | Hexagram 27 27 I Ching | Hexagram 24 24
I Ching | Hexagram 44 44 I Ching | Hexagram 28 28 I Ching | Hexagram 50 50 I Ching | Hexagram 32 32 I Ching | Hexagram 59 59 I Ching | Hexagram 48 48 I Ching | Hexagram 18 18 I Ching | Hexagram 46 46
I Ching | Hexagram 6 6 I Ching | Hexagram 47 47 I Ching | Hexagram 64 64 I Ching | Hexagram 40 40 I Ching | Hexagram 57 57 I Ching | Hexagram 29 29 I Ching | Hexagram 4 4 I Ching | Hexagram 7 7
I Ching | Hexagram 33 33 I Ching | Hexagram 31 31 I Ching | Hexagram 56 56 I Ching | Hexagram 62 62 I Ching | Hexagram 53 53 I Ching | Hexagram 39 39 I Ching | Hexagram 52 52 I Ching | Hexagram 19 19
I Ching | Hexagram 12 12 I Ching | Hexagram 45 45 I Ching | Hexagram 35 35 I Ching | Hexagram 16 16 I Ching | Hexagram 20 20 I Ching | Hexagram 8 8 I Ching | Hexagram 23 23 I Ching | Hexagram 2 2